دروازه قرآن شیراز

آنچه در این مقاله میخوانید :
تصویر دروازه قران در شب

دروازه قرآن شیراز یکی از دروازه‌های معروف این شهر بوده که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. محال است، شما به شیراز سفر کنید و از دروازه قرآن بازدید نکرده باشید؛ چرا که یکی از ورودی‌های اصلی شهر بوده و از اهمیت و احترام بالایی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه تاریخی در ادامه همراه ما باشید.

تصویر دروازه قران شیراز

اهمیت دروازه قرآن در شیراز

چنانچه بخواهیم در مورد نام قدیم دروازه قرآن شیراز با شما صحبت کنیم، می‌توان گفت نام آن طاق قرآن بوده که در قسمت ورودی شمال شهر روی تنگ الله اکبر شیراز قرار گرفته بود؛ البته شیراز دروازه‌های گوناگونی مانند دروازه شاه داعی الله، دروازه قصاب‌خانه، دروازه سعدی و دروازه شوشتر قدیم هم داشته است که از بین تمام این دروازه‌ها قدمت دروازه قرآن شیراز بسیار بیشتر است و مردم اهمیت بیشتری به این دروازه می‌دهند. به‌گونه‌ای که مردم در روز ابتدایی هر ماه قمری از زیر دروازه قرآن رد می‌شدند تا از بلایا در امان بمانند؛ به همین دلیل است که امروزه دروازه قرآن شیراز یکی از مکان‎های تاریخی بسیار ارزشمند این شهر به شمار می‌آید.

 

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

اگر در مورد تاریخچه دروازه قرآن شیراز بخواهیم صحبت کنیم، می‌توان گفت تاریخ ساخت دروازه قرآن شیراز به سال ۱۳۲۷ حدود ۷۴ سال پیش برمی‎گردد. عضدالدوله دیلمی بین 2 کوه شمالی شهرستان شیراز، دروازه‌ای روی تنگه الله اکبر بنا کرد که روی اتاقک بالای آن 1 جلد قرآن گذاشته تا رهگذران از زیر قرآن رد شوند و از بلا و مصیبت حفظ شوند، دروازه قرآن شیراز از جنس سنگ و ساروج ساخته ‌شده است و در زمان گذشته به نام طاق قرآن هم از آن یاد می‎کردند. عضدالدوله دیلمی به عنوان بزرگترین امیر خاندان آل‌بویه، حکومت ایران و عراق را از سال ۳۳۸ و ۳۷۲ بر عهده داشت.

تصویر دروازه قران

دروازه قرآن در دوره زندیه

دروازه قرآن شیراز در گذر زمان با آسیب‌های زیادی روبرو شده است. به‌هرحال این بنای اسلامی تاریخی تا دوره زندیه چیزی حدود ۲۷۰ سال پیش، کاملاً پابرجا بود؛ ولی به دلیل تعمیراتی که لازم داشت، وکیل‌الرعایا به بازسازی و مرمت این اثر تاریخی پرداخت. قرآنی که منتسب به قرآن هفده‌من بود را در اتاقک بالای دروازه قرآن شیراز قرار داد که این قرآن الان در موزه پارس شیراز در حال حاضر نگهداری می‎شود. شاهزاده سلطان ابراهیم که فرزند شاه شاهرخ تیموری (3 پادشاه تیموری) بود در سال ۸۳۴ این قرآن را نوشته است و می‌توان گفت قرآن هفده‌من یکی از معروف‌ترین قرآن‎های جهانی به شمار می‌آید. در حاشیه‌های اطراف قرآن هم مهر و یادگاری شخصیت‎های معروفی به چشم می‎آیند. معمولاً در شیراز زمانی که فردی بسیار ادعا می‌کند، از این ضرب‌المثل که مگر قرآن هفده‎من نوشته‌ای استفاده می‎‌کنند.

 

دروازه قرآن در دوره قاجاریه

حال که همه چیز در مورد دروازه قرآن شیراز را بیان می‌کنیم، بهتر است دروازه قرآن را در دوره قاجار نیز مورد بررسی قرار دهیم. می‌توان گفت به خاطر وقوع زلزله دروازه قرآن، متحمل آسیب‌های بسیار شدیدی شده بود که محمد زکی‌خان نوری در این دوره (قاجار) به مرمت و بازسازی این اثر تاریخی پرداخت. البته علاوه بر بازسازی و تعمیرات، در 2 طرف دروازه پاسگاه و راهداری و آب‌انبار هم اضافه شد. آب انبار مورد نظر از آب رودخانه رکن آباد پر می‎شد.

 بعد از دوره قاجار به خاطر افزایش خودروها طبیعتاً ترافیک بیشتری هم به وجود آمد و هر چقدر ماشین‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تری از دروازه قدیمی قرآن رد می‌شدند، مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورند و به همین دلیل، در سال ۱۳۱۵ طاق قرآن تخریب و 12 سال بعد یعنی در سال ۱۳۲۷ خورشیدی، حاج حسن ایگار که به اعتماد التجار معروف بود، دروازه قرآن جدید را پایین‌تر از دروازه قرآن قبلی ساخت که این دروازه جدید‌تر و بزرگ‌تر است.

 

رستوران‌های اطراف دروازه قرآن شیراز

رستوران‌های زیادی در اطراف دروازه قرآن شیراز وجود دارد که از بین این رستوران‌ها می‌توان به رستوران هفت خوان، مجموعه باکویه، شاندیز مشهد در بام دروازه قرآن شیراز و شمس‌العماره اشاره کرد. اگر به دنبال رستوران سنتی در دروازه قرآن شیراز هستید، شمس‌العماره می‌تواند انتخاب قابل قبولی باشد.

 چشم‌انداز رستوران شاندیز مشهد در بام شیراز هم بسیار عالی است. رستوران باکویه در موقعیت گردشگری بابا کوهی شیراز که یکی از جاهای دیدنی شیراز است، ساخته‌شده که یک مجموعه رستوران به نام‌های رستوران غار، رستوران قشقایی، رستوران آلاچیق و رستوران بیرون بر را شما می‎توانید در مجموعه رستوران‎های باکویی انتظار داشته باشید. 

 

نقاط قوت دروازه قرآن

حقیقت ماجرا این است که ارزش تاریخی دروازه قرآن شیراز و اماکن گردشگری اطراف آن بسیار بالا است و حتی ارزش معماری غیر قابل انکاری را به خود اختصاص داده است؛ اگر بخواهیم به نقاط قوت دروازه قرآن اشاره کنیم، می‌توان گفت دروازه قرآن نماد شهر شیراز شناخته می‌شود و در نزدیکی پارکی باصفا توانسته جزء جاذبه‌های اصلی شیراز به شمار آید که بهترین نقطه شهر برای شب‌گردی و پیاده‌روی به شمار می‌آید. در مورد ارزش معنوی دروازه قرآن هم هرچه بگوییم، قطعاً کم گفته‌ایم و همچنین دسترسی بسیار آسان را به این اثر باستانی نباید موضوع کمی در نظر گرفت. بعد از بازدید از دروازه قرآن و مکان‌های گردشگری اطراف آن، می‌توانید از خانه‌های تاریخی شیراز هم در کمترین زمان ممکن دیدن کنید.

 

مسیر و موقعیت مکانی دروازه قرآن در شیراز

دروازه قرآن کجای شیراز است؟
درباره دروازه قرآن شیراز می‌توان این‌چنین گفت که تا سال ۱۳۶۵ به عنوان تنها مسیر شمالی شیراز از آن یاد می‌شد؛ اما بعد از این سال، به خاطر عبور و مرور بسیار خودروها، دره کناری دروازه را پر کردند و به ساخت بلواری بزرگ پرداختند و امروزه دروازه قرآن شیراز تنها ورودی شمالی شهر نیست. مسیر دروازه قرآن شیراز یک مسیر تاریخی است که به خاطر زیبایی بی حدوحصر خود یک مکان عالی برای پیاده‌روی و گردش به شمار می‌آید.

پارک دروازه قرآن شیراز به نام  بوستان خواجوی کرمانی و آرامگاه وی، میدان طاووس، المان‌های کوه چهل مقام و 1 چشمه با آب جاری از جمله دیدنی‌های اطراف دروازه قرآن به شمار می‌آیند. ما در ادامه شما را با قدیمی‌ترین عکس دروازه قرآن شیراز آشنا خواهیم کرد، به هر حال عکس‌های قدیمی همیشه جذابیت‌های خاص خود را به رخ می‌کشند. یکی از عکس‌های بسیار قدیمی که به دروازه قرآن مربوط می‌شود بین سال‌های ۱۹۱۷ – ۱۹۲۰ میلادی است که مردم شیراز به خاطر پایان جنگ جهانی دوم، در کنار دروازه جمع شده‌اند با آنکه آن زمان آنفولانزای اسپانیایی هم شیوع پیدا کرده بود. البته جدیدترین عکس دروازه قرآن شیراز را هم ارائه خواهیم داد. موقعیت جغرافیایی دروازه قرآن شیراز به بزرگراه شیراز- مرودشت مربوط می‌شود و خط اتوبوس دروازه قرآن شیراز در بلوار جمهوری اسلامی، مابین میدان ارم و جمهوری اسلامی 36 واقع شده است.

 

معماری دروازه قرآن شیراز

در مورد معماری دروازه قرآن شیراز چنانچه بخواهیم صحبت کنیم، می‌توان گفت با توجه به عکس دروازه قرآن شیراز قدیمی، ارتفاع و پهنای دروازه قرآن جدید از دروازه قرآن قدیمی بزرگ‌تر است و شما حتی هلالی ساده را همانند قدیم نمی‌توانید مشاهده کنید؛ چرا که امروزه 1 طاق بزرگ و 2 طاق کوچک را با 1 قوس تیز در معماری دروازه قرآن می‌توان مشاهده کرد. در قسمت بالایی دروازه قرآن، با اتاقی که دارای 6 پنجره مشبک برای نگهداری قرآن است، روبرو می‌شوید و در طاق شرقی، آرامگاه سازنده یعنی حاج حسن ایگار قرار گرفته است. در طاق غربی راه‌پله‌ای وجود دارد که به اتاق بالای دروازه قرآن شیراز افراد را هدایت می‌کند.

برای بازسازی این بنا از سنگ و سیمان استفاده کرده‌اند و کاشی‌کاری‌های 7 رنگ را با آیات قرآنی می‌توان برای طاق‌نماها، تکمیل‌کننده زیبایی پلان دروازه قرآن شیراز در نظر گرفت. در بالای طاق اصلی آیه ۹ و۸۸ سوره اسراء و در کنج غربی این دروازه هم آیه ۹ سوره حجر را می‌توانید حتی در تصاویر دروازه قرآن شیراز به راحتی مشاهده کنید.

 

مکان‌های دیدنی اطراف دروازه قرآن

دقیقاً در مقابل دروازه قرآن شیراز یک مجموعه تفریحی به نام بوستان خواجوی کرمانی وجود دارد که مقبره این شاعر معروف را هم شما در این مجموعه می‌توانید زیارت کنید. آب‌نمای موزیکال هم از جمله جذابیت‌های این بوستان به شمار می‌آید که امروز توانسته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. خواجوی کرمانی شاعر بزرگ ایرانی است که در کرمان متولد شد و در شیراز به زندگی خود ادامه داد و مقبره وی در شمال شیراز مقابل دروازه قرآن واقع شده است. مقبره وی بدون هیچ‌گونه سقفی و دیواری در یک فضای باز ساخته شده است. این شاعر قرن 8 شعرهای خود را بیشتر در حوزه عرفان مانند غزلیات، قصیده و مثنوی ارائه کرده است.

 کمی بالاتر از مقبره خواجو شما با 2 غار روبرو می‌شوید که یکی از این غارها محل عباد افراد زاهد بوده است. غار دیگر مختص قبر خواجه احمد الدین محمود است که این 2 غار از جمله غار‌های مهمی هستند که در کنار بوستان خواجوی شیرازی کرمانی می‌توان از آن‌ها یاد کرد.

 

سخن پایانی

دروازه قرآن شیراز یکی از منحصربه‌فردترین مکان‌های تاریخی شهر بهار نارنج است. شما چنانچه قصد دارید شیراز را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید، از دروازه قرآن استارت بازدید خود را بزنید. اطراف دروازه قرآن جاهای دیدنی زیادی وجود دارند که هرکدام قدمت طولانی را از آن خود کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با مشاورین ما در الماس تریپ در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

رزرو از میان بیش از 500 هتل در مشهد